2012 – Αντώνης Βάθης

Αφίσα Ορειβάτες ΘαλασσώνΟΡΕΙΒΑΤΕΣ ΘΑΛΑΣΣΩΝ
«Ο μέσος όρος της νεοελληνικής τέχνης, ποιοτικά, δεν έχει να ζηλέψει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ίσως μάλιστα η αποφυγή για αρκετά χρόνια της παρακολούθησης του τι γίνεται έξω να ήταν σωτήριο δηλητήριο για όσα θετικά καλλιεργήθηκαν στην παλέτα των ζωγράφων. Όμως ο λαϊκισμός της γενιάς του ‘30 χάλασε την σωστή βρώση και πέψη των αλλαγών και των κινημάτων εντός και εκτός χώρας, με αποτέλεσμα, την κακοποιημένη τεχνική Ανάσταση του Βυζαντίου από τον Κόντογλου, και το πλήρες αισθητικό ξεπούλημα από τους κληρονόμους του.

Η απαξίωση από την Αριστερά όλων των τεχνικών που αισθητικά δεν την κάλυπταν και η αστικογενής τεχνική ψευδοκομψότητα, που ήταν η ουσιαστικά θεωρία Gestalt που διδάσκονταν για δεκαετίες στην ΑΣΚΤ, και αλλά κακοχωνεμένα θέματα μας ανάγκασαν να χάσουμε μαζί με την αθωότητα για την ζωγραφική πολλά τρένα και σταθμούς.

Βεβαίως θα κατηγορηθώ άλλη μια φορά για λεκτικό μπαροκισμό, αλλά πέρασε ποτέ το μπαρόκ από την Ελλάδα για να βιωθεί και να είναι σωστά εντυπωμένο στην αισθητική μας; Νομίζω όχι.

Ο Κεσσανλής έφαγε την Ιταλία με το κουτάλι και ήταν γνώστης, η Λαμπράκη-Πλάκα παρέμεινε απλή ταξιδιώτισσα, ενώ η Ντούλα Μουρίκη είχε γράψει τις καλύτερες, κατά κάποιους, σημειώσεις.

Βεβαίως δεν μπορεί να αναμετρηθεί η Ζάννα με τα παραπάνω, γιατί δεν είναι αυτό το θέμα, απλά γι’ αυτό και μόνο το θέμα είναι θαλασσογραφήματα. Όχι θαλασσογραφίες. Όπως ο Τσαρούχης έκανε υπέροχες ζωγραφιές και ο Διαμαντόπουλος υπέροχη ζωγραφική.

Μην συγχέουμε όλους με όλα.

Το πιο ενδιαφέρον σημείο στην ζωγραφική της Ζάννας είναι ο ορίζοντας, λόγω αθωότητας και ειλικρίνειας, παλεύοντας με τα πινέλα να ζωγραφίσει κύματα και θαλασσιά λιμάνια.

Βαρκούλες με άμμο, αλμύρα, γερανούς, σημαδούρες, σύννεφα, αφρούς, ανεβοκατεβάζει τον ορίζοντα, κατά και υπέρ της πραγματοποίησης λάθους, αλλά τελικά σαν σκοινοβάτισσα του Jean Genet, τον ισορροπεί ανενδοίαστα.

Χωρίς να πλατειάζει τις πινελιές της, η θάλασσά της στα τελάρα δεν στριμώχνεται στο μήκος τους, αλλά τα ξεχειλίζει ευχάριστα.
Δείτε όμως και κάτι άλλο τελεσίδικο στην ζωγραφική της, που εγκυμονεί τα επόμενα της έργα· άρτια, θυμωμένα σύννεφα, διαγώνια, εγκαταλείπουν τις φλυαρίες των θαλασσών της για να πάνε στο επόμενο της θέμα αναμέτρησης ή θα συνεχίσει να παλεύει αλμύρες.

Συνεχίζεται… «

για τους «Ορειβάτες θαλασσών»
Αντώνης Βάθης, γλύπτης

Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeVisit Us On Google Plus